HERMENEUTIIKAN OPPITUNTI

Voi olla, että yksinkertaistan liikaa ja oikaisenkin vähän, mutta hermeneutiikka minun saamani ymmärryksen mukaan on Raamatun selittämistä omista lähtökohdista unohtamatta kuitenkaan omia päämääriä. Yksi opintojakso Tallinnassa siis on taas takana ja aika näyttää, onko se myös joksikin aikaa niistä toiseksiviimeinen.

Sitten siihen varsinaiseen asiaan elikkä oppituntiin. Eräällä luennollamme esitettiin väite, jonka mukaan Jeesus valehteli. Väitteen tueksi mainittiin Jeesuksen osallistuminen Lehtimajajuhlaan (Joh. 7:8-10). Pakko myöntää, että äkkiseltään ja asioita sen kummemmin miettimättä, sellaiseenkin johtopäätökseen joku voi ehkä päätyä. Itselleni kuitenkin tuli heti mieleen esimerkki elävästä elämästä ja se kyllä ei tällaista väitettä tukenut.

Nimittäin valitettavan usein itselleni käy niin, että lupaan olla kotona johonkin tiettyyn aikaan, mutta sitten väliin tuleekin vielä jotain yllättävää ja odottamatonta ja minä myöhästyn. Kun sitten ehdin kotiin, niin aiheestakin saan kuulla kunniani, kun en ole soittanut ja ilmoittanut viivästyksestä. Voidaanko minua tällöin syyttää valehtelusta?

Tai vielä parempi esimerkki on kaksi leikkausjonossa olevaa sairaasta. Toisen lähtiessä sairaalaan toinen hyvästelee hänet, mutta sitten yllättäen he tapaavatkin sairaalassa. Voiko ensin mennyt syyttää toista valehtelusta? Tietenkin voi, mutta heidän yhdenaikaiseen sairaalassa oloon voi silti olla syynä jonkun toisen peruutuskin tai jokin muu syy ilman, että ensi kotiin jäänyt olisi valehdellut.

Myös Jeesuksen elämässä saattoi tapahtua jotian yllättävää, sillä Jeesushan rukoili paljon ellei peräti lakkaamatta. Voimme ajatella, että ehkä Hän kuitenkin sai kehoituksen mennä juhlille, vaikka olikin jo ehtinyt ilmoittaa opetuslapsille, että ei tule.

Mainitsin myös, että Raamattuun ei suinkaan ole kirjattu kaikkea vaan ainoastaan olennaisin kuten voimme lukea samaisen Johanneksen evankeliumin lopusta, sen viimeisestä jakeesta. Paitsi, että Raamattuun ei ole kirjattu kaikkia tapahtumia, niin varsinkaan Siihen ei ole kirjattu sellaisia asioita, jotka ovat yleistä tietoa. Tästä mainitsin esimerkkinä kadonneen lampaan tarinan. Siinä kerrotaan, kuinka paimen jätti 99 lammasta ja lähti etsimään sitä yhtä kadonnutta. Ne, jotka eivät ole eläneet tuossa kulttuurissa tai edes tutustuneet paimentamiseen, eivät voi tietää, että paimenia onkin itse asiassa kaksi. Toinen jäi lauman luo, kun toinen lähti etsimään sitä kadonnutta lammasta.

Samalla tavalla ei tuossa Johanneksen evankeliuminkaan kohdassa puhuta mitään valehtelusta, koska on itsestään selvää, että kun Jeesus lähetti opetuslapset pois luotaaan hän alkoi rukoilemaan.

Summa summarum: Raamattua tulkitessamme ja selittäessämme emme saa unohtaa, että koko Raamattu, mukaan lukien myös Vanha Testamentti, on kirjoitettu Pyhän Hengen inspiraation avulla – jos näin ei ole, niin Raamattu ei myökään voi olla pyhä kirja vaan sitä on pidettävä minä tahansa kirjana. Väitän myös, että Pyhän Hengen inspiraatio sisältää sen, että siihen ei ole rivien väliin kirjoitettu mitään panettelevaa tai negatiivista ihmisistä vaan kaikki on sanottu suoraan. Vai mitä luulette, onko Pyhä Henki vihjaileva ja juoruileva? Jos ei ole, niin ei sellaisia juttuja myöskaan Sen lehdiltä voi löytää. Näin ollen, joka tällaisia asioita väittää, peilaa vain itseään ja kertoo omasta itsestään ja luonteestaan. Kannattaa siis kaksi kertaa miettiä, mitä suustaan päästää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s